Esquema de Temas Importantes de la Demarcación Hidrográfica del Guadiana

De acuerdo con la legislación comunitaria, cada demarcación tenía el deber de publicar un Plan Hidrológico de Cuenca. Como parte del proceso de planificación, según el Texto Refundido de la Ley de Aguas  una de las primeras etapas consistía en la publicación por parte del organismo de cuenca, del Esquema Provisional de Temas Importantes, para consulta pública dos años antes de iniciarse el procedimiento de aprobación del plan hidrológico.

El documento del que se hablará a continuación, el Esquema de Temas Importantes  (ETI) del Guadiana, fue publicado en septiembre de 2010 y consiste en un esquema provisional de los temas importantes que se plantean en la demarcación hidrográfica en materia de gestión de aguas. Fue  sometido a consulta pública con el objetivo de incorporar  al proceso de planificación nuevos aspectos de interés general y  que constituyeran la base para el diseño del programa de medidas y el proyecto de plan hidrológico de la demarcación del Guadiana. El ETI recogió la descripción y valoración de los principales problemas  tanto actuales como previsibles en el momento de la publicación, así como las posibles alternativas de actuación, teniendo en cuenta las administraciones, sectores y grupos  afectados.

La selección de los temas importantes fue realizada a partir de la metodología propuesta por la Subdirección General de Planificación y Uso Sostenible del Agua que consistía en la identificación de las posibles problemáticas en la Demarcación Hidrográfica (DH) y una segunda fase de particularización de los problemas a partir de la información disponible. En esta fase se identificaron 564 problemas del grupo I, relacionados con el cumplimento de los objetivos de planificación, y 25 problemas generales pertenecientes al grupo II relacionados con conocimiento y gobernanza.

En un tercer paso se realizó la agrupación de los problemas con el mismo efecto en una misma zona de la DH, identificando 14 áreas con problemas ambientales, 5 con problemas de satisfacción de las demandas, un ámbito con afección por fenómenos meteorológicos y otro de repercusión de los problemas de conocimiento y gobernanza. Por último, se llevó a cabo la selección de los temas prioritarios a partir de una valoración previa en la que se escogieron 21 problemas del grupo I y 7 del grupo II.

Resultados de la selección de temas importantes

En relación con el cumplimiento de los objetivos ambientales, algunos de los temas importantes identificados fueron los siguientes:

Pozo de extracción de recursos subterráneos

Invasión del Jacinto de Agua en el Guadiana a su paso por Badajoz

Aguas de transición en Isla Canela

Asimismo, se identificaron otros temas importantes como:

 

A la vista del elevado número de temas importantes que la demarcación del Guadiana debería revisar en su Plan de Cuenca,  en el documento de Esquemas de  Temas Importantes, en un apartado final se realizó una recapitulación de las posibles medidas a aplicar para cada grupo de cuestiones importantes, diferenciando las que pertenecían a actuaciones ya en curso, actuaciones previstas y actuaciones posibles.

 


Egipto y las disputas por el agua

Hay quien opina que en los próximos años las guerras no se librarán por territorios o religiones, sino a causa del agua; en algunas regiones de Egipto estas palabras podrían convertirse en realidad. Se trata de un país con escasez de agua y altos precios lo que supone una exclusión mediante el precio al acceso a un bien público al que todo ser humano tiene derecho a acceder. En junio de 2008, este país sufrió graves protestas entre la población más empobrecida debido a la falta de agua y los elevados precios que estaban sufriendo.

Un ejemplo de la subida de estos precios fue la situación acaecida en varias aldeas de la región de Kfar Sheij, que vieron como se triplicaban los precios de los tanques de agua como resultado del aumento de la demanda derivada de las altas temperaturas. Según datos del Centro de Estudios Rurales de El Cairo, hay unos cinco millones de egipcios que viven sin suficiente acceso al agua potable, lo que equivale al 6% de la población. Además, se estima que la mayor parte de los 80 millones de habitantes del país –un 90% del cual es puro desierto- viven en el Alto Egipto y el Delta del Nilo, precisamente para aprovechar sus recursos, pero al ritmo de crecimiento de población actual es difícil encontrar agua potable para todos. El agua es un bien público al que toda la población debe tener acceso, por tanto es necesario la creación de un plan de acción para mitigar este grave problema.

Por otro lado, Egipto también se caracteriza por la falta de sistemas de alcantarillado, pues menos del 60% de la población (según datos de UNICEF) dispone de ellos.  Las poblaciones empobrecidas se enfrentan a una vida sin sistemas de saneamiento adecuado, donde los residuos de las letrinas –cuando existen- no son canalizados sino que terminan filtrándose en la tierra y contaminan las escasas aguas subterráneas que abastecen a las poblaciones. Este situación está teniendo graves consecuencias, pues está conduciendo a que miles de personas tengan que beber directamente del río Nilo después de que los manantiales se contaminaran con aguas residuales, causando enfermedades estomacales entre los ciudadanos y aumentando el riesgo de sufrir problemas en hígado y riñones.

El verano de 2008 no era la primera vez que este país sufría una situación de escasez tan grave pero a pesar de las promesas del Ministro de Vivienda e Instalaciones Públicas de poner soluciones que evitaran estos problemas, en 2009 el problema se extendió a algunos barrios pudientes de El Cairo, donde la escasez del suministro era tal que algunos residentes se vieron obligados a comprar tanques de agua. Y lamentablemente, la desgracia de los más pobres se es en ocasiones la riqueza para los especuladores, que durante ese verano encarecieron el precio del agua.

Semanas después de la publicación de los datos anteriormente comentados, el gobierno anunció que invertiría 650 millones de euros en drenaje sanitario y de agua, para proporcionar agua segura a todos sus pueblos y aldeas, como parte del programa para ampliar la red de drenaje sanitario para cubrir con estas infraestructuras la totalidad del país. Y a pesar de que a este plan se le dio la máxima prioridad, dos años después con la publicación del Informe sobre los avances y progresos de Egipto para lograr los Objetivos de Desarrollo del Milenio, se comprobó que aún quedaba mucho por hacer de cara a alcanzar los resultados antes mencionados.

En este  Informe publicado en 2010, se constató que la meta de reducir a la mitad la proporción de población sin acceso sostenible a agua potable y a servicios básicos de saneamiento en 2010 aún no estaba logrado y el problema de la escasez de agua seguía siendo importante. Por  ello se elaboró un nuevo plan de actuación que se pondría en marcha hasta el 2017, a partir de planes de 5 años que incluían actividades entre otras como:

  • El desarrollo de nuevas fuentes de recursos y cooperación entre los países ocupantes del Nilo
  • La mejora  y uso má
    s eficiente de los recursos de agua actuales
  • La protección de la salud de la población y del medio ambiente

Una vez identificado el problema  y establecido un objetivo irrenunciable a alcanzar resulta interesante realizar un análisis de coste-eficacia en el que se planteen distintos proyectos eficaces y mutuamente excluyentes, que conduzcan a un proyecto eficaz que alcance el objetivo con el menor coste. Pero en este caso en concreto, se plantea más de un objetivo como se ha enumerado anteriormente, por lo que surgen una serie de alternativas distintas y la toma de decisión final resulta más complicada. Para ello el análisis para alcanzar el óptimo de la sociedad que se debería realizar para asignar los diferentes proyectos que se van a llevar a cabo y así alcanzar la meta establecida por los Objetivos de Desarrollo del Milenio va a ser la realización de un análisis coste-beneficio. Este proporciona una solución óptima y resuelve en mayor medida el problema al que se enfrenta la sociedad. Para la realización de este análisis es necesario disponer de la información financiera de cada una de las alternativas, así como el estudio de los beneficios adicionales que cada una de las diferentes alternativas podría aportar además de alcanzar el objetivo inicial planteado.

Por otra parte, la valoración de los beneficios que los diferentes proyectos a realizar puedan tener pueden ser realizados desde dos enfoques distintas. Se podría realizar un análisis de rentabilidad financiera, pero no se debe olvidar que este enfoque está realizado sobre una óptica privada, en la que únicamente se tiene en cuenta el precio del mercado y su planteamiento es la recuperación de los costes. El análisis más adecuado es sin duda el análisis de rentabilidad económica, ya que éste deja de lado la rentabilidad de la inversión y se centra en la óptica social y conduce a encontrar el proyecto óptimo, que garantice el máximo bienestar de la población y tenga los máximos beneficios para la sociedad.

Tras esta reflexión, queda constancia de la importancia de la aplicación de estas herramientas económicas para dar con la solución del máximo bienestar social y garantizar que se alcanzan los objetivos, y más en estos casos en los que se habla de garantizar la salud y la vida de una gran población logrando la adecuada distribución del agua potable en una país con temperaturas tan extremas como es Egipto. Sin estas herramientas alcanzar el óptimo no sería posible.

 


La estrecha relación entre sequías, inundaciones y deforestación

Autores:  Sara Elizalde, Cristina García-Ochoa, Virginia Herves y Jaime Maceín.

La intensa deforestación que sufren nuestros bosques está poniendo en riesgo el equilibrio ecológico en las montañas, fuente principal de agua de calidad para consumo humano, y está agravando además las consecuencias del
calentamiento global, siendo cada vez más frecuentes las inundaciones de consecuencias dramáticas.

El trasfondo del problema está en el desequilibrio que existe en la dinámica de intercambio de CO2, un gas que es cada vez más abundante en nuestra atmósfera, y que en concentraciones elevadas provoca el aumento del efecto invernadero. Este aumento de CO2 es debida a la combustión que tiene lugar en muchos procesos no sólo industriales sino también cotidianos.

Los bosques funcionan como un “filtro atmosférico” de este gas, principal responsable del calentamiento global. Al verse su superficie reducida, la capacidad de absorción de CO2 disminuye y en consecuencia la temperatura regional y global se eleva.

Tala de bosques para cultivo

Sin la vegetación propia del lugar asociada a cambios en el uso del suelo, la estructura de las laderas se vuelve cada vez más inestable. Al disminuir su capacidad de retención, la escorrentía superficial se ve acelerada y como consecuencia, en periodos en los que se produzcan grandes avenidas, éstas no podrán ser reguladas por la cobertura vegetal. Ante grandes crecidas en ríos y arroyos, no habrá puente ni camino que resista. El ecosistema es dinámico y se repone, pero ante la explotación descontrolada, pierde su capacidad de cicatrización para mitigar el impacto de las copiosas lluvias en tan escaso tiempo.

Así surge el concepto de restauración hidrológico forestal, que comprende el conjunto de actuaciones necesarias para la conservación, defensa y recuperación de la estabilidad y fertilidad de los suelos, la regulación de escorrentías, consolidación de cauces y laderas, la contención de sedimentos y, en general, la defensa del suelo contra la erosión.

Según el Mapa de Estados Erosivos del Suelo (MAGRAMA, 1987-2001), el proceso de formación de suelo alcanza un ritmo variable entre 2 y 12 toneladas por hectárea y año. Sin embargo, el 24% del territorio nacional pierde más de 12 toneladas anuales por hectárea, y el 12,3% a un ritmo superior a las 50 toneladas por hectárea y año. Estos seis millones de hectáreas con procesos erosivos graves se sitúan en su mayoría dentro de las cuencas hidrográficas de clima mediterráneo-continental, principalmente en las cuencas del Sur, Guadalquivir, Ebro, Tajo y Júcar.

Mapa de Estados Erosivos del Suelo

La pérdida anual de suelo en España se valora en más de 1.200 millones de toneladas. El 27% de estas pérdidas se producen en superficie forestal, correspondiendo el resto  al ámbito agrícola. Teniendo en cuenta que el uso forestal supera en extensión al agrícola, es evidente el hecho de que las mayores tasas unitarias de erosión se producen en las zonas dedicadas a cultivos agrícolas.

La desertificación es otra consecuencia de la perdida de masas arbóreas y erosión de los suelos, aunque influyen también las complejas interacciones de factores físicos, biológicos, políticos, sociales, culturales y económicos.

Según el Mapa de Riesgos de Desertificación, se estima que más de dos terceras partes de la superficie española están expuestas a este problema, siendo el riesgo muy alto en el 11% del territorio. Aunque ninguna región se libra del problema éste es especialmente preocupante en la costa mediterránea y Canarias, así como en la Submeseta sur y el valle del Ebro.

Mapa de Riesgos de Desertificación

La elaboración y desarrollo del Programa de Acción Nacional contra la Desertificación constituye la principal obligación contraída por nuestro país como firmante de la Convención de las Naciones Unidas de Lucha contra la Desertificación.

Su objetivo fundamental es contribuir al logro del desarrollo sostenible de las zonas afectadas por la desertificación en el territorio nacional y, en particular, la prevención de la degradación de las tierras y la recuperación de tierras desertificadas, determinando cuáles son los factores que contribuyen a la desertificación y las medidas prácticas necesarias para luchar contra ella, así como mitigar los efectos de la sequía.

Desertificación de una cadena montañosa

Hay que destacar que en España las primeras actuaciones en el campo de la recuperación hidrológica forestal tienen lugar a mediados del siglo XIX, como consecuencia de la severa deforestación de sus principales cadenas montañosas. En 1985, la Junta Consultiva de Montes redacta un dictamen en el que se reconoce, por primera vez en un documento formal, el papel del monte en la regulación de las escorrentías y la defensa contra la erosión. La creación, en 1901, del Servicio Hidrológico Forestal, puede considerarse como el paso definitivo al inicio de la restauración hidrológico forestal, sistemática y planificada, en el país.

 

Por otra parte, el Plan Nacional de Actuaciones Prioritarias de Restauración Hidrológico Forestal, Control de la Erosión y Defensa contra la Desertificación (PNAP), finalizado en el año 2004 y actualizado en el año 2007, es el instrumento de planificación nacional que rige el desarrollo de estas actuaciones de restauración hidrológico-forestal realizadas por el Ministerio de Medio Ambiente, enmarcadas en su mayor parte en los convenios existentes con las comunidades autónomas.

El Plan determina las subcuencas prioritarias de actuación, valora los trabajos a realizar a corto y medio plazo y establece una jerarquización y programación temporal de los mismos.

Como ejemplo de restauración hidrológico forestal, mencionar el caso de Tendilla, en Guadalajara, donde desde los años 20 el estado erosivo de las zonas cercanas al casco urbano, poblada por olivares, era muy preocupante. Esta erosión provocó cambios en el canal de desagüe de la cuenca, cuyo trazado se tornó divagante. La construcción de un dique, la recuperación de masa arbórea y un buen mantenimiento permitieron la recuperación de la zona.

Dique construido en los años 20

 

Dique en la actualidad

 

 

 

 

 

 

 

Por último destacar que para poner fin a los problemas de desertificación es imprescindible contar con una buena coordinación administrativa. Ésta constituye un pilar fundamental para el desarrollo de soluciones integradas, en el marco multisectorial y multidisciplinar que corresponde al problema de la deforestación.

 

Fuentes principales:

–    Ponencia: “Restauración hidrológico-forestal”, por Rafael Serrada Hierro. Curso de verano, universidad Menéndez Pelayo. Santander, 2011.

–    Página web del Ministerio de Agricultura, Alimentación y Medio Ambiente:

http://www.magrama.gob.es/es/biodiversidad/temas/montes-y-politica-forestal/restauracion-hidrologico-forestal/

 


Open Innovation

Nowadays, the term “open innovation” has become very important for some companies which use this approach to increase their innovation capabilities, as they have shifted from so-called closed innovation processes towards a more open way of innovating. The term Open Innovation was promoted back in the 60s by a professor and executive director at the Center for Open Innovation at the University of California, Henry Chesbrough: “Open innovation is a paradigm that assumes that firms can and should use external ideas as well as internal ideas, and internal and external paths to market, as the firms look to advance their technology”.

The concept is related to user innovation, cumulative innovation, Know-How Trading, mass innovation and distributed innovation. This concept lets the companies not to rely entirely in their own research, but cross the form´s barrier and take advantage of the world´s widely distributed knowledge: firms should buy or license processes or inventions from other companies, at the same time that  internal inventions not being used in a firm’s business should be taken outside the company.

In order to look for other ways to increase the efficiency and effectiveness of their innovation processes, companies have started actively on the search for new technologies and ideas outside of the firm, and also have cooperated with suppliers and competitors to create customer value. Because of the latest mobility and availability of highly educated people, there exist tons on knowledge outside the research laboratories of large companies. When these employees change jobs, they take their knowledge with them, resulting in knowledge flows between firms.

Using social media could be nowadays one of the most important ways to approach innovation and add value to the efforts. There are several objectives that a company can using the social media and social networks. To study and research an industry and the competitors Twitter can be the perfect tool, but also you can get a better understanding on how the innovation community talks about a company. Social media can also be use for marketing and projects promotion and to develop innovation and business skills for your employees. In order to achieve all the objectives, it`s important to determine the right mix of social media tools through experimentation.

Here is a video with some examples of collaborative innovation between companies and the consumers. It explains what Co-Creation is and how is it used in practice to come up with innovative products and services.

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Entrepreneurial iniciative: LICO N GO

This is the business idea that group 2 from English 2 developed during the Entrepreneurial iniciative course:

Written by María Díez,  Sara Elizalde and Javier Solano

BUSINESS IDEA:

LicoNgo is going to be a business consisting  on a the delivery  service of  basic products such as food, drinks and other articles related. The main objective of the company will be expanding all over the city, with different stores located in strategic locations all over the city.The first business line, in order to start making faithful customers, will consist on the delivery of drinks, snacks, ice, and other articles related to get togethers, parties, and social meetings in general.

During the first years, the business will be located in a potential location of the city of Madrid: Moncloa- Guzman el Bueno- Metropolitano. We have decided this area as it´s very closed to the University area, and lots of students live here.

As the Spanish law bans the possibility to deliver alcoholic beverages without having a retail space open to the public, the warehouse will have a small storage where customers will be able to enter and buy the products. The business won´t need a large number of employees, there will be a person attending and preparing the orders (via phone, webpage and social networks such as Facebook and Tuenti) and two delivery men who will also help with the orders and the warehouse order when they are not attending any orders. In order to attend the deliveries, the business will rent two scooters and an auto-van.

The firs product line of the business will consist on the sell of the following products:

-Alcoholic beverages (rum, vodka, whisky, gin, beer, sangria, wine and Jägermeister)

Non alcoholic beverages ( Coca Cola light and normal, Orange and Lemon Fanta, Sprite, Water, Red Bull and Juice)

-Ice cubes, plastic dishes and glasses

-Snacks: several sort of chips, popcorn and dried fruits (nuts, almonds, peanuts. etc)

 

Our customers are going to be people between 18 and 35, but the target of this business will focus on the following groups:

– People with a medium level income, which are working (with very long an exhausting schedules, over 8 hours per day),  who appreciate their free time and are willing to pay for this service in order to avoid spending time on going to the supermarket to buy this products. They are young people under 35, who are used to work everyday but still enjoy going out and having fun.

-Younger people over 18 years old, which enjoys social events and wants to buy drinks in an inappropriate time, or run out of drinks in the middle of the night. For one reason or another, this group will be willing to buy our products, in order to keep enjoying the night.
PESTEL ANALYSIS:

Political future:

-With the latest change of government, it doesn´t seem that they are going to change any legislation referring to the sell of alcoholic beverages, so the distribution of alcohol won´t be a problem.

Socio-cultural future:

– Long working schedules are starting to get more common everyday, so people don`t have much free time for buying.

– Free time tendencies do not change: alcoholic and non-alcoholic beverages are part of social events.

-People spend a lot of time in the social networks (Facebook, Tuenti, Tweeter): a good way to communicate with the customers will be via this networks.

Economic future:

– Because of the crisis, that will remain for a few years more, people prefer to have some drinks at home instead of having them at a higher price at any bar or club.

-Fuel price have been increasing over the last years, if the price keeps rising it will make our product more expensive

Technological future:

– Internet gives a lot of opportunities both for advertising and selling products via social networks

– Increasing importance of social networks, more interaction with clients.

– Smartphones are becoming part of the essentials in most of the people under 35. This gives a huge opportunity to raise these customers via internet.

Environmental future:

– The awareness of people among environment is increasing: consumers are demanding companies that take care of the environment. Giving the appearance of a green company, worried about environmental issues, will be important in order to make more clients.

Legal future:

– The law does not alow to consume alcohol in the street, and this is not going to change at least in the near future.

– There are no expected changes in the law about the legal age for drinking alcohol.

SWOT ANALYSIS



Millennium Development Goals

The aim of this post is to make a review on the 8 Millennium Development Goals (MDGs) Report, which member statutes have agreed to achieve by the year 2015. From 1990 to 2011, the United Nations have published several documents evaluating the progress made by each area on achieving the goals. In this post I specially comment on how the region of Eastern Asia (including China and Mongolia) is achieving the goals.


GOAL 1: Eradicate extreme poverty and hunger. The target is to halve the proportion of people whose income is
less than $1 a day, between 1990 and 2015. One of the greatest MDG successes in Asia has been on poverty reduction, as the proportion of people living on less than $1,25 a day has decreased from 60% in 1990 to 16% in 2005. One more target was to halve the proportion of people who suffer from hunger between 1990 and 2015. In china, the proportion of undernourished population between 2005 and 2007 was moderately high, with an undernourishment of 15 and 24 %. In order to meet the goal, this proportion should decrease.

Another target was to achieve full and productive employment and decent work for all, including women and young people, but the economic recovery has failed to translate it into employment opportunities and progress in reducing vulnerable employment stalled following the economic crisis

GOAL 2: Achieve universal primary education. Target: Ensure that, by 2015, children everywhere, boys and girls alike, will be able to complete a full course of primary schooling.  Charts shows that eastern Asia had an enrolment ratio in primary education of 95% in 1998/1999 and 96% in 1998/1999 and 2008/200. Even though the percentage hasn´t increase that much, the enrolment ratio in 1998/1999 was the same as in developed regions.

Statistics shows that being poor, female or living in a conflict zone increases the probability that a child will be out of school. Refugee children face steep barriers to getting an education. So this might the point where we should start solving the problem.

GOAL 3: Promote gender equality and empower women. The target here is to eliminate gender disparity in primary and secondary education and in all levels of education no later than 2015, preferably by 2005. During the last years, we realise that girls are gaining ground when it comes to education, but unequal access persists in many region. Eastern Asia is exceptional as girls slightly outnumber boys in primary school. In secondary and tertiary education, in the course 1998/1999, the number of boys enrolled used to be higher than the girls, but 10 years later, the number of girls was much higher, reaching numbers of 106 and 103 (for secondary and tertiary education respectively).

But this gender equality doesn´t happened in the parliament: though representation by women in parliament is at an all-time high, it´s shamefully short of parity. In Eastern Asia there was a 19,9% in 2000 of seats held by woman in single or lower houses of national parliaments, proportion which was almost the same in 2011.  Despite growing numbers of women parliamentarians in other regions, the target of equal participation of women and men in politics is still far away, as we can`t appreciate a big progress.

GOAL 4: Reduce child mortality. One of the targets to achieve this goal is to reduce by two thirds, the under-five mortality rate between 1990 and 2015, by taking action to address the leading causes of death. The under-five mortality rate (deaths per 1.000 live births) was 45 in 1990 and 19 in 2009. It has decrease by 58 per cent but still is higher than de target for 2015.

Children who are poor and hardest to reach still have lack of access to the lifesaving measles vaccine. This expanded coverage of immunization against measles is an important indicator for child survival, and statistics shows that proportion of children who receive at least one dose of measles vaccine has increase from 84% in 2000 to 94% in 2009.

 

GOAL 5: Improve maternal health. The target was to reduce by three quarters the maternal mortality ratio between 1990 and 2015. Despite the progress, pregnancy remains a major health risk for women in several regions, as studies shows that Eastern Asia had 110 maternal deaths per 100.000 live births in 1990, 63 in 2000 and 41 in 2008.  Even though the number of deaths has decrease, Eastern Asia still doesn´t reach the target. However, more can and must be done to save women`s and her family`s future. In order to reduce the mother´s mortality, it was necessary to increase the skilled attendance at birth, and Eastern Asia is doing well in this target as proportion of deliveries attended by skilled health personnel, around 1990 was of 94% , and around 2009 it increased to 99%. The presence of a trained health-care worker during delivery is crucial in reducing maternal deaths, as he can intervent to prevent and manage life-threatening complications.

The video shows U.N. Secretary General Ban Ki Moon talking about Women Status:

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GOAL 6: Combat HIV/AIDS, malaria and other diseases. The target here is to have halted and begun to reverse the spread of HIV/AIDS by 2015. Eastern Asia is doing well in this target, as the the HIV incident rate (Number of new HIV infections per year per 100 people) has remain very low in Eastern Asia with a value of 0,1%. In order to combat the diseases, another target was to achieve, by 2010, universal access to treatment for HIV/AIDS for all those who need it: treatment for HIV and AIDS has expanded quickly, but not fast enough to meet the 2010 target for universal access.  The proportion of population living with HIV who was receiving antiretroviral treatment in Eastern Asia was 6% in 2004 and 23% in 2009.

Another target was to achieve, by 2010, universal access to treatment for HIV/AIDS for all who need it: treatment for HIV and AIDS has expanded quickly, but not fast enough to meet the 2010 target for universal access as the proportion of population living with HIV who are receiving antiretroviral treatment was 6% in 2004 and it moved to 23% in 2009. Even though the number of population with HIV/ AIDS in China is not very high, the proportion of people receiving treatment should be much higher, as an antiretroviral therapy and interventions can prevent mother-to-child transmission of HIV. But it´s also true that progress is being made in reducing the risk of HIV in newborns as the proportion of women receiving antiretroviral drugs to prevent mother-to-child transmission of HIV has developed from 3% in 2004 to 25% in 2009.

Not only HIV should be combat, but also malaria and other major diseases should be halted by 2015 and begun to reverse incidence. The incidence of tuberculosis, prevalence and mortality are also declining, as the number of tuberculosis deaths per 100.000 population has to decrease from 37 in 1990 to 12 in 2009, bringing the MDG target within sight.

GOAL 7: Ensure environmental sustainability. One of the targets was to integrate the principles of sustainable development into country policies and programmes and reverse the loss of environmental resources. Despite the downturn in economic activity, global greenhouse gas emissions continue their ascent, as the emissions of carbon dioxide in 1990 were 3,0 billions of metric tons and 7,7 billions in 2008 in Eastern Asia

 

GOAL 6: Develop a global partnership for development.

All this results suggest that much more can be done in the Eastern region in order to achieve the goals.  Effective policies and programmes should be integrate to speed up the progress in reaching the various MDG targets

 


Terra Mítica: a project management failure

This is the story of how one of the most ambitious projects undertaken by the Valencian Regional Government in the latest 90´s went almost into bankruptcy in the following 10 years.

After several fires over a huge non urban area protected from building occurred in 1992 in an area located in the north of Benidorm and south of Finestrat, in Alicante, a public corporation was created in 1996 and was the beneficiary of the 10 million m2 of land. It´s name was Sociedad Parque Temático de Alicante S.A., and the aim of this corporation was to manage the concessions made to private companies to run the different installations which they were planning to built in that area: a theme park called Terra Mítica, two big golf fields, a hotel district  and an environmental and nature park.

The project was financed with enormous amounts of public money from the Valencian Government, some private investment, and massive loans from the two big regional savings banks. The initial budget for the project was 270 million € but it end up spending 377 million €.

Terra Mítica was inaugurated in the year 2000 with very high expectations, proud of having the largest roller coaster in Europe and with other big projects of building new attractions in the park. But once the first visitors were displeased, the number of clients decreased from 3 million visits per year (according to the forecasted numbers) to 2 million visitors in 2003. The goal of this project was to earn money after they recover the investment, but once the number of visitors started decreasing, it became a huge problem for the company as they were not just recovering the financial initial debt but also increasing it.

Even though Benidorm is a very tourist area crowded with families and young people during the high season, most of its tourists through the rest of the year are old age pensioners who are unlikely to be the target of an amusement park.  This kind of tourism is usually low cost, sun and beach holidays, so unless the entrance was included in the holiday pack, the most probable was that families refuse to pay high prices for the entrance. After a few years Terra Mítica had to reduce the opening season from the whole year to just the summer months and holidays. In 2003 the theme park had losses of over 71 million € even worse than the losses registered each year ever since it was opened.

Five years after the opening, Terra Mítica had a financial debt of 114 million € and liabilities of 387 million €. Visitor numbers felt below the ones required for a theme park to be a viable business and there was uncertainty about the capacity of the company to continue in business.

Since then, several actions have been taken in order to recover the debt like building new attractions, reducing the number of shows, cut some of the expenses and selling part of the land. Even though the theme park made some gainings, they weren´t enough.

In 2010 after trying with different management methods and carrying financial debts of 30 million €, the latest action that major shareholders have taken is to rent the amusement park  to a private company, Aqualandia, giving also the future option to buy it.

 


Erasmus Student Network UAM

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Strategy: Mars ice cream distribution problems

Mars has built over the last years a share of between 10 per cent and 20 per cent of the chocolate ice cream bar market.  They are recognize for using high-quality ingredients, and thanks to the significant advertising support across Europe, they have created a premium-price category. Mars produce all their products at one factory in eastern France, which is a good location and it´s very well communicated for the product distribution.

In order to reach all consumers Mars has invested a considerable effort in the freezer distribution, but not only because of the need for frozen storage and vehicle transport the retail outlets involves high costs, but also because of the low unit cost of the items carried and the small drop sizes of the orders.

With the objective of solving this problem, Mars tried to follow the competitor Unilever`s strategy, were they offer freezer cabinets for exclusive use of its products, but it wasn´t that easy for a smaller brand such as Mars, which has less variety of products to distribute. Mars tried in different countries to make distribution agreements with smaller ice cream companies, but most of them failed once they were taken over by Nestlé or Unilever.

According to the freezer cabinets which Mars sold or make loans to the retailers customers, Mars had to accept the possibility of allowing this clients to use the cabinets to store other shorts of demanded ice creams which  Mars didn´t sell and they had to order to other suppliers, in order to maintain the sales to retailer customers.

 

After having a look to Mars ice cream`s distribution strategy problems, the possibility of making significant profits with the sales of these products seems to be quite pessimistic.  But once we have recognized the problem, a good frame to start working with could be evaluating what they are  doing wrong and how can they solve it.

For instance, traditions and culture differ one from the other European countries. A new strategy might be focusing on the countries with the more significant potential sales and create specific marketing strategies for this areas in order to increase the sales.

One of the problems with the retailers customers was that Mars didn´t sell dessert ice creams, bulk packs or children´s novelty ice creams, and this clients had to order those to other suppliers. The solution to solve this problem might be the option of expanding the range of the product line to meet the demand. This might need a previous investment, but the possibility of increasing the market sales could be very attractive.

Even though making significant profits with ice cream operations seems to be quite complicated, I´m very optimistic thinking that it´s all about strategy. So once they discover the adequate one, they will be able to succeed on their transactions, as Mars is a well known and high quality brand.

 


Why taking a course on Managerial Skills?

Before starting this course at EOI  I didn´t realise how important this course could be, and how easy is to apply the knowledge in the daily life.

 

 

 

 

We started covering all about presentations, but it was not until we began preparing a real one, that I realise how important is to follow some easy tips that Chris gave us during the classes in order to succeed: the importance of studying the audience so as to adapt the presentation for them,  how to design the visual aids to support the presenter and the key principles to follow when giving presentations (and of course what not to do, that was very useful!). But what really amazed me was the structure of presentations, which I had never thought about before: “First tell them what you are gonna tell them. Then tell them. And finally tell them what you told them”  At first glance, it might appear that we are repeating the same things three times, but after working on our presentations and listening to the teachers presentations, I realise it´s a fact: people understand the message much better when we explain the things following those steps. I´m really impressed, as presentations are going to be a daily task  in our future life, so it´s going to be very valuable knowing this tips in order to achieve success.

We also receive tons of advice on effective negotiations and effective leadership, and time management. I also found this last topic really interesting as I can also apply time management to my daily life.

Finally, leadership made me think about what kind of leader would I like to be in the future. It was a little bit shocking as I had never stopped to think about it, not even recognised the differences between a leader and a manager. But after the course I saw it clearly: it´s extremely important to focus on the people around you, influence them positively, value them for what they have to say and what´s more important, the merit is the team´s!

So from now on, I will try to do my best while putting  in practice all these useful information hoping to succeed!

 



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