El valor aportado por los Sistemas de Gestión Ambiental

Los Sistemas de Gestión Ambiental (SGA) surgieron dada la creciente preocupación de la sociedad con respecto al impacto que generaban las organizaciones en el medio ambiente. Pese a que la legislación ambiental cada vez  era más restrictiva, las empresas buscaron una manera de responder a esta llamada de la colectividad personalmente con una herramienta que gestionara e internalizara los daños que generaban sus procesos y actividades sobre el medio.

Con todo, los Sistemas de Gestión Ambiental se han ido convirtiendo poco a poco en un mero trámite que muchas empresas deciden hacer simplemente porque otros hacen o porque les hace mejorar su imagen con respecto a sus grupo de interés. Este desinterés empresarial ha hecho que la comunidad cada vez desconfíe en mayor medida de las actuaciones que las empresas realizan en pro del medio ambiente viéndolo como un simple lavado de imagen.

Este descrédito alcanzado por estas herramientas en los últimos años debe cambiar y las organizaciones deben demostrar a la sociedad que sus actuaciones están motivadas por su interés en el bienestar social y su preocupación por el medio, y no solo por la obtención de un beneficio económico. Y es que los SGA nos son algo malo, sino más bien lo contrario, simplemente hay que tener una disposición positiva ante ellos y la creencia de que sirven para ayudar a la organización en su desarrollo.

Respondiendo a estos ideales, está surgiendo una nueva generación de profesionales mucho más concienciados y comprometidos con la sociedad y la naturaleza. Sus nuevas ideas estás empezando a fluir por las empresas, llegando hasta la alta dirección que aunque en algunos casos es reacia al cambio,  finalmente se acaba dejando convencer por la motivación de estos nuevos profesionales.

Somos nosotros, desde dentro de las empresas los que debemos creer en este cambio y los que debemos ayudar a las organizaciones para que funcione. Creando una cultura ambiental, creyendo en la mejora continua y sensibilizando y formando a las personas, se puede diseñar e implantar un SGA que mejore la gestión global de la empresa, facilite el cumplimiento de las normas y legislación aplicable a la empresa y, finalmente, aportando valor a esta y mejorando la opinión de la sociedad con respecto a nuestra organización y los SGA en general.

Los SGA’s son beneficiosos para la organización, ayudándola a funcionar de un modo más responsable y comprometido con los grupos de interés, aportando valor económico, social y ambiental no sólo ahora, sino también en el futuro.

 


Evaluación de Impacto Ambiental: Anteproyecto de la autovía de Granada. Tramo: Ízbor-Vélez de Benaudalla.

 

Introducción al proyecto

La Autovía de Granada, actualmente llamada Autovía de la Costa Tropical (A-44), es una autovía estatal que comunica Bailén (Jaén) con La Gorgoracha (Granada). Con 183 km, esta autovía empezó a construirse en 1995. Sin embargo, no es hasta abril del 2003 cuando se inicia la construcción del tramo Ízbor-Vélez de Benaudalla y que, tras sufrir numerosos retrasos por diversas complicaciones técnicas, se inauguró en mayo del 2009.

El recorrido del tramo Ízbor-Vélez de Benaudalla empieza en el punto kilométrico 166,5 de la A-44, continua por el valle del río Ízbor, rodea el embalse de Rules por la margen este y finaliza al noreste de Vélez de Benaudalla en un enlace con la A-346. Los municipios por donde transcurre son El Pinar, Lanjarón, Órgiva y Vélez de Benaudalla.

Este tramo, de 10 km de recorrido, es característico por discurrir por una zona de abrupta orografía y laderas altamente inestables debido a sus fuertes pendientes. Por ello dispone de cinco viaductos, dos de los cuales son de importancia, el de Tablate, sobre el río Ízbor, y el de Rules, sobre el Guadalfeo.

El coste total del proyecto fue de más de 142 millones de euros, 14 millones de euros por cada uno de sus kilómetros.

 

Antecedentes

El 4 de junio de 1990 la Dirección General de Carreteras remitió a la antigua Dirección General de Ordenación y Coordinación Ambiental la memoria-resumen del proyecto de la autovía Bailén-Motril, tramo Granada-Motril de la carretera N-323, para poder iniciar el procedimiento de evaluación de impacto ambiental. No obstante en 1995, tras obtener una declaración de impacto ambiental positiva y una vez dada la orden de estudio del proyecto de trazado y construcción, la propia Dirección General de Carreteras consideró oportuno modificar dicha orden de estudio segregando el tramo Ízbor-Vélez de Benaudalla del proyecto por las dificultades geotécnicas que presentaba.

 

Estudio de Impacto Ambiental

Por tanto, la Dirección General de Carreteras elaboró el anteproyecto de este tramo con su correspondiente estudio de impacto ambiental, aunque decidió mantener el proceso de consultas realizado para el proyecto previo, por ser la misma la zona de proyecto en ambos casos, y así se inició en septiembre del 1997 el nuevo procedimiento de evaluación de impacto ambiental del tramo conflictivo.

El 10 de mayo de 1999 el anteproyecto y el nuevo estudio de impacto ambiental correspondiente al tramo Ízbor-Vélez de Benaudalla se sometieron a trámite de información pública conjunta y, cuatro meses después, la Dirección General de Carreteras remitió a la Dirección General de Calidad y Evaluación Ambiental el anteproyecto, el estudio de impacto ambiental y el resultado de la información pública.

La declaración de impacto ambiental sobre el «Anteproyecto del tramo Ízbor-Vélez de Benaudalla fue emitida por la Secretaría General de Medio Ambiente el 2 de febrero de 2000.

 

Anteproyecto

El anteproyecto consistía en una definición del área de estudio, una presentación de alternativas, seleccionando mediante análisis multicriterio aquella más compatible técnica, económica y ambientalmente y, finalmente, el desarrollo del anteproyecto de la alternativa seleccionada.

La alternativa elegida tendría 9,925 km de longitud, con origen en el actual enlace Lanjarón-Sur y fin en las proximidades de Vélez de Benaudalla, conectando la autovía con las carreteras A-346 y N-323. El tramo tendría una pendiente superior al 5 % en un tercio de su longitud, y se necesitaría producir un gran desmonte (de 66 metros de altura máxima) y crear cinco viaductos, que corresponden a una cuarta parte de su trazado, y un falso túnel, de 105 m de longitud. Además sería necesario reforzar las cimentaciones de los viaductos del embalse de Rules y el que cruza el río Guadalfeo debido a las precarias condiciones geotécnicas que allí presenta el terreno.

Estudio de Impacto Ambiental

La zona de estudio se caracteriza por una geología compuesta por rocas metamórficas, así como calizas y dolomías, que se disponen creando un relieve montañoso muy abrupto con peligro de deslizamientos de gran magnitud. Sobre este relieve los cursos de agua afectados son los ríos Ízbor, Guadalfeo y Lanjarón, de la cuenca baja del río Guadalfeo, distinguiéndose en estos la Presa de Rules, en construcción por aquel entonces. En cuanto a las aguas subterráneas, se localizan varios acuíferos carbonatados en la zona.

Los suelos de la zona presentan una aceptable calidad agrológica, dándose cultivos de frutales y olivares, así como matorral degradado y pastizal como vegetación predominante. La fauna asociada a ellos no presenta una relevancia especial, aunque cabe la remota posibilidad del tránsito de cabra montés.

Las unidades paisajísticas son cuatro: Campiñas, Guadalfeo-Ízbor, Sierras y Embalse de Rules, y es importante destacar que no se afecta a ningún espacio protegido y tan sólo a una vía pecuaria de las existentes en el terreno, la Cañada Real de Sierra Nevada a Málaga.

En cuanto al estudio socioeconómico, los términos municipales que quedan representados en el área de estudio son Lanjarón, Vélez de Benaudalla, Órgiva y El Pinar, cuyos planeamientos urbanísticos no resultan afectados, pero que la construcción y puesta en funcionamiento de la autovía aliviará la muy congestionada carretera actual.

En el estudio arqueológico no se han detectado bienes catalogados de interés histórico y arqueológico en la zona.

-Evaluación de Impactos:

Entre los impactos negativos, para la alternativa elegida, destaca la afección derivada como consecuencia de los movimientos de tierra, presentando un impacto paisajístico notable, y generando gran cantidad de material sobrante que precisa la adopción de medidas correctoras. Asimismo cruza en viaducto sobre cauces de entidad y sobre el futuro embalse de Rules.

En cuanto a los impactos positivos se destaca la continuidad del corredor que une Granada con la franja costera con la mejora del tránsito de vehículos por la zona.

Plan de vigilancia ambiental

El estudio incluye también un plan de medidas protectoras y correctoras, valoradas económicamente para los siguientes elementos:

-Hidrología e hidrogeología: realización de las obras en periodo de estiaje, evitando instalación de áreas de estacionamiento e instalaciones auxiliares en zonas que puedan afectar al embalse y a los acuíferos existentes. También se prevendrá la contaminación de las aguas gestionando los residuos tóxicos adecuadamente y diseñando balsas para la limpieza de la maquinaria y retención de las aguas y vertidos procedentes de la autovía.

En cuanto a los sedimentos se dispondrán barreras de retención para evitar el vertido de elementos sólidos que puedan ser arrastrados por el agua de escorrentía.

-Paisaje: Se diseñará el desmonte con el fin de minimizar la excavación por debajo de 50 t/ha, con cunetas y bermas que propicien la evacuación de las aguas para evitar la erosión y la acumulación de sedimentos. Además se restaurará la morfología y vegetación de la zona que quede fuera de la superficie de inundación del embalse, centrándose en el desmonte y los muros de contención existentes en todo el trazado.

 

Consultas previas

Los organismos consultados, entre los que destacan el ICONA, el Departamento de Biología Vegetal de la Facultad de Farmacia de la Universidad de Granada y la Agrupación Granadina de Naturalistas (AGNADEN), entre otros, indican aquellos elementos afectados por el proyecto: las tobas calcáreas en las inmediaciones de Vélez de Benaudalla, el curso actual del río Guadalfeo, la flora endémica existente en las laderas del desfiladero del río Guadalfeo, el espacio de interés natural Garganta del Guadalfeo; y la conveniencia de construir pasos de fauna bajo la autovía, respetar los drenajes naturales y observar una especial atención a los taludes y puentes por lo inestable del terreno y la posible actividad sísmica.

 

Información pública

Durante el trámite de Información Pública se presentaron alegaciones de los ayuntamientos de Vélez de Benaudalla, El Pinar y Lanjarón (Granada), de la Subdirección General de Planes y Proyectos de Infraestructuras Ferroviarias del Ministerio de Fomento, del Área de Cooperación Local de la Diputación Provincial de Granada y de la Delegación Provincial de Granada de la Junta de Andalucía. En cuanto a particulares, participaron Doña María del Mar Osuna Vargas y la Federación Andaluza de Asociaciones para la defensa de la Naturaleza (FAADN).

 

Declaración de Impacto Ambiental

El proyecto obtuvo una declaración de impacto ambiental positiva para el anteproyecto de la autovía de Granada, tramo: Ízbor-Vélez de Benaudalla en febrero del 2000, siendo condicionado el promotor a cumplir las condiciones determinadas por la Secretaría General de Medio Ambiente, además de las medidas indicadas en el Estudio de Impacto Ambiental.

Para obtener más información sobre la Declaración de Impacto Ambiental, visite la publicación:

“Declaración de Impacto Ambiental sobre el tramo de autovía Ízbor- Vélez de Benaudalla.”

 


Declaración de Impacto Ambiental sobre el tramo de autovía Ízbor- Vélez de Benaudalla.

 

El anteproyecto

El anteproyecto sobre el que se basa esta declaración de impacto ambiental se denomina “Anteproyecto de la autovía de Granada. Tramo: Ízbor-Vélez de Benaudalla”, cuyo trámite para iniciar la Evaluación Ambiental comenzó en septiembre de 1997.

Este proyecto consiste en el recorrido del tramo Ízbor-Vélez de Benaudalla (Granada) de la actualmente denominada autovía del Mediterráneo. Con 10 km de longitud, su trazado discurre sobre cinco viaductos y un falso túnel, habiendo sido necesario para su creación producir un gran desmonte. El proyecto pasará sobre los ríos Ízbor, Guadalfeo y Lanjarón, el embalse de Rules, los barrancos de Miranda y Vicario y, en general, discurre por una zona de abrupta orografía y laderas altamente inestables.

 

Declaración de Impacto Ambiental

El 2 de febrero de 2000 el Ministerio de Medio Ambiente emitió la Declaración de Impacto Ambiental, aprobando el anteproyecto de la autovía en el tramo Ízbor-Vélez de Benaudalla. Además, indica una serie de condiciones a cumplir a parte de las medidas correctoras indicadas en el Estudio de Impacto Ambiental.

 

 

Condiciones de la DIA

La primera condición de la Declaración de Impacto Ambiental es que todas las actuaciones referidas a prevenir o corregir el impacto del proyecto deberán ser coordinadas espacial y temporalmente con las propias de la construcción de la vía.

Las otras condiciones corresponden a:

Prevención del ruido: se realizará un estudio del ruido que presentará la infraestructura una vez en explotación para aplicar las medidas correctoras necesarias para no incumplir la legislación de contaminación acústica, en especial en los núcleos de población de Ízbor y Acebuches.

Protección del suelo: Se elaborará un Proyecto de medidas de defensa contra la erosión, así como un Plan de gestión del suelo, en que se indicará como retirarlo y acopiarlo adecuadamente para usarlo posteriormente en la restauración de la zona afectada.

Protección del sistema hidrológico: Para evitar empeorar la calidad de las aguas, ya sea por vertidos o por acumulación desedimentos, se gestionarán según la normativa aplicable los residuos peligrosos y se evitará ubicar parques de maquinaria o instalaciones auxiliares de obra en zonas que puedan afectar al sistema hidrológico, instalando en ellas balsas de decantación. El agua aquí retenida será analizada y tratada si fuera necesario.

También se instalarán barreras de sedimentos en aquellos tramos de carretera cercanos a los cauces de los ríos que circunda y balsas de retención de escorrentía en el viaducto sobre el embalse de Rules.

Se delimitará una franja de afección a las riberas para minimizar los impactos, restaurando morfológica y vegetalmente esta zona al finalizar la obra.

Protección de la vegetación: La franja de ocupación se ceñirá lo más posible y quedará limitada a las instalaciones necesarias en la obra. Esta zona será revegetada al finalizar la obra, intentando que los taludes de desmonte y terraplén tengan una pendiente 3H:2V, de modo que no sea muy acusada y posibilite su revegetación.

Protección de la fauna: se realizará un estudio de afección a la comunicación entre las sierras de Lújar, Sierra Nevada y Guájares para las comunidades de cabra montés que las habitan. Para el paso de pequeños vertebrados, sin embargo, se adecuarán los sistemas de drenaje previstos.

Integración paisajística: se redactará un proyecto de recuperación ambiental e integración paisajística de toda la longitud de actuación del trazado y otras zonas de afección delimitadas, para ejecutarlo a medida que se realiza la obra. El proyecto dará especial atención al desmonte de Ízbor, a los muros de contención y a las estructuras sobre cauces superficiales y sobre el futuro embalse (obras de drenaje y viaductos).

Localización de canteras, zonas de préstamo, vertederos e instalaciones auxiliares: quedará excluida la localización de estas en suelos de elevada capacidad agrológica, acuíferos vulnerables a la contaminación, áreas de recarga y dominio público hidráulico de los ríos existentes. En caso de no poder evitarse se deberá realizar una evaluación ambiental al efecto.

Los materiales sobrantes del desmonte se almacenará en vertederos permanentes definidos y diseñados especialmente para este uso.

 

-Medio socioeconómico:

Protección de los servicios existentes: se deberá asegurar la continuidad de los servicios existentes, restituyendo carreteras y caminos afectados por la obra.

Arqueología: a medida que vaya avanzando el proyecto un arqueólogo competente realizará una prospección arqueológica intensiva a lo largo de la traza y la franja de afección, siguiendo un Programa detallado de intervención que habrá sido autorizado por la Consejería de Cultura de la Junta de Andalucía, quién además supervisará esta prospección.

Vías pecuarias: Se evitará afectar la afección a la Cañada Real de Sierra Nevada a Málaga, garantizando la seguridad respecto al tráfico de la autovía.

-Seguimiento y vigilancia:

Se redactará un Programa de vigilancia ambiental para el seguimiento y control de los impactos, así como de la eficacia de las medidas correctoras. Será necesario establecer el modo de seguimiento de las actuaciones y su informe a la Secretaría General de Medio Ambiente. Este informe incluirá: el objetivo del control establecido, actuaciones derivadas, lugar y periodicidad de inspección, material necesario, parámetros controlados y sus umbrales, medidas de prevención y corrección en caso de que se alcancen los umbrales críticos y documentación generada por cada control.

La Dirección General de Carreteras, como responsable de la ejecución del programa de vigilancia ambiental y de sus costes, dispondrá de una dirección ambiental de obra que asegure el cumplimiento de las medidas correctoras y la ejecución del programa de vigilancia ambiental. También dispondrá de un equipo responsable del aseguramiento de la calidad ambiental del proyecto.

Finalmente, la Dirección General Carreteras remitirá antes de la contratación de las obras a la Secretaría General de Medio Ambiente un escrito certificando la incorporación en la documentación de contratación las medidas indicadas en el EsIA y en esta DIA.


Medición del ruido ambiental

Diagnóstico

Diariamente inciden sobre el ambiente múltiples focos de emisiones sonoras, haciendo del ruido ambiental un producto derivado de múltiples emisiones que contribuyen a generar niveles de contaminación acústica inadecuados desde el punto de vista ambiental y sanitario (RD 1367/2007). Las fuentes generadoras de ruido son muy diversas, obras de construcción, fábricas, aviones… Pero, sin duda, el tráfico se ha convertido hoy en uno de los principales focos de ruido, deteriorando la calidad de vida urbana.

En esta práctica se intenta describir, medir y evaluar los niveles acústicos generados por el tráfico rodado en el entorno del edificio de la Escuela de Organización Industrial, en el distrito de Moncloa – Aravaca de Madrid.

Tras 11 mediciones in situ, localizadas en una distribución homogénea y al azar en la zona de estudio, y por la aplicación del Método Nacional de Cálculo Francés para tráfico rodado NMPB-Routes-96, se obtienen los valores de los niveles equivalentes de ruido para cada punto de muestreo.

La evaluación de los resultados obtenidos con respecto a los límites indicados en la normativa RD 1367/2007 manifiesta que, tanto para los niveles obtenidos con las mediciones in situ así como para la modelización realizada, el ruido ambiental en la mayoría de los puntos de muestreo no cumple la regulación.

Pese a que este incumplimiento no es de gran magnitud, es importante realizar un Plan de Acción para evitar la superación de estos niveles elevados de ruido.

Plan de Acción para la mejora del entorno

Dado que el ruido predominante es aquel del tráfico rodado, las medidas correctoras a aplicar estarán centradas fundamentalmente en evitar la generación del ruido en estas vías.

-Mejora de las condiciones de las vías: Durante la realización de las medidas se observa que es frecuente el mal estado y parcheado del pavimento de la vía. El estado del asfalto tiene una gran influencia en el nivel de ruido generado.

Es de gran importancia la selección de pavimentos menos ruidosos, como por ejemplo aquellos con revestimiento drenante. La estructura porosa de este pavimente puede llegar a reducir la presión sonora hasta en 3 dB(A). Además, habrá que gestionar el mantenimiento de la vía para no alcanzar la situación ruidosa de partida.

Regulación de la velocidad: Pese a que la velocidad de las vías se limita a 30 ó 40 km/h, no es raro encontrarnos con situaciones en que la velocidad de circulación es sobrepasada en las vías de la zona de estudio.

La correcta regulación de la velocidad en la zona, limitándola a los límites impuestos hará que los niveles de potencia sonora alcanzada se reduzcan.

-Control del flujo de vehículos: Madrid es una ciudad densamente poblada con una gran afluencia de tráfico. Esto es debido a la gran cantidad de gente que necesita desplazarse hasta su lugar de trabajo o estudio.

El mayor paso de vehículos hace que el nivel máximo de ruido vaya aumentando por cada vehículo que se incrementa.

La promoción del uso del transporte público, siempre que este esté bien organizado y conecte todas las zonas del municipio, hará innecesario el uso del vehículo por el centro. Aparejada a esta medida será necesaria la disuasión del usuario del coche particular mediante la restricción de la circulación en el núcleo urbano por la aplicación de métodos de regulación del flujo de coches circulantes, tales como el cobro de peajes para entrar o para transitar determinadas zonas de la ciudad, limitaciones por el número de la matrícula, aparcamientos disuasorios a las afueras del centro de la localidad, etc.

-Disminución de paradas y arranques: La existencia de varios semáforos para regular intersecciones, como en la confluencia del Paseo de Juan XXIII con Avenida de la Moncloa hace que aumente el nivel de ruido por la necesidad de parada y arranque de los vehículos en los semáforos, especialmente aquellos que llegan aquí desde la Avenida de Gregorio del Amo, cuya incorporación es en pendiente ascendente.

La instalación de rotondas en este tipo de confluencias de vías hará que haya un mejor reparto del tráfico y una disminución de estas acciones, ayudando a disminuir el ruido.

-Buenas prácticas: Todas estas medidas deben ir acompañado de planes de concienciación de la población y promoción de las buenas prácticas de conducción:

-Disminución del nivel sonoro en los edificios: Como medida última y aplicable, siempre y cuando no se puedan aplicar las demás medidas o estas no sean efectivas y el nivel de ruido sea excesivo, se podrían aplicar medidas para reducir el ruido en los edificios. Estas medidas irían desde el aislamiento acústico de las viviendas, centros de enseñanza y sanitarios hasta la utilización de métodos de enmascaramiento del sonido (mediante fuentes, música ambiental,…).

 


Portland Study Trip, the summary

After two weeks in the Study Trip on Sustainability and Social Responsibility in Portland, I want to highlight the importance of this trip to make us understand the position of Spain and Europe in the field of sustainability and environment, the development opportunities in the sector and a different and very interesting point of view to face the same problems we have.

Moreover this Study Trip is a different way to know people you will work in the future, other master’s students, and to value, learn and learn from them and their experiences in life.

I want to thank Andrés and Esperanza for their coordinator’s work, Kate and Howard for preparing this excellent program, all the companies we have visited for their efforts and all my group mates for the great time I spent with them.

Thank you all!


Portland, second week

After a weekend out in San Francisco, Seattle or the Olympic National Park, we started the morning with the smell of wine in Sokol Blosser Winery, where the EOI group was lead through their installations tasting the wine they produce from organic vineyards.

After having lunch in a Hawaiian restaurant, we visited in Corvallis, home to Oregon State University, the Hinsdale Wave Research Lab and the Wallace Energy Systems and Renewables Facility, both part of the Northwest National Marine Renewable Energy Center. There Meleah Ashford explained us the development they have in wave energy, their new marine science center near Newport (OR), and the difficulties they have to advance in the field although there are real needs of energy in the West Coast .

On Tuesday March 6 we departed for Nike, where presentations about Nike’s approach to sustainability and innovation took place. Afterwards Nate Tofte, Licensed Analyst at Nike, guided us through the so huge Nike Campus and told us anecdotes about different sport celebrities.

 

That same afternoon the EOI group went to Portland University to attend the presentations of Greg Hill, Professor of Mathematics and Environmental Studies, about the management of timber in Malaysia to prevent deforestation, and Seamus O’Conner, Operations Director for Sumerra, about the Corporate Social Responsibility of big brands within their contract factories all over the world.

 

The following day at 9:00 am we went to Iberdrola Renewables ’s headquarters, meeting Trevor Mihalik who is  Senior VP of Finance in USA. After a presentation about the overview of U.S. renewables, the requirements for its suitable development and Iberdrola’s position in the industry, we visited their trading floor and national control center.

 

In the afternoon, Rex Burkholder, from Metro Council, showed us how we should move towards a low carbon economy and the importance of engage people with their community. Moreover he explained the progress Metro is achieving in the Regional Transportation Plan, improving health, safety and the environment under Metro’s Regional Climate Action Strategy.

 

In the morning of Thursday, March 8, Pete Chism, from Recycle at Work, introduced us the methods used in Oregon and Portland to classify and recycle the waste produced at homes, law offices, events, universities, restaurants, government agencies… Recycle at work provides free, customized assistance to all types of businesses that are working for a cleaner, greener future by recycling.

After lunch James Murphy, VP of International Operations for COSTCO, presented the plans they have for the company to expand over the world, although not thinking in a sustainable way… The meeting showed us the efforts other companies are doing in the US to provide the society with a cleaner environment and fairer practices.

That afternoon it was our turn to present the business we liked most in front of our EOI mates, coordinators Andrés and Esperanza, Howard and Kate and some Portland University Studies.

Afterwards Howard and Kate gave us the certificate of attendance to the Study Trip Program on Sustainability and Social Responsibility, awarded by the Pamplin School of Business Administration at the University of Portland. Thanks a lot for everything Howard and Kate!

In the evening we had dinner with E-Scholars, who are in a program that matches each student with an entrepreneurial mentor and provides the opportunity for domestic and international travel to meet with business leaders and practice global business.

On Friday 9th march and our last day in Portland we visited the ReBuilding Center, where building materials in good conditions are donated to reuse them, reduce waste creation and promote sustainable practices. Besides, the ReBuilding Center benefits the society providing affordable construction resources, job creation and inspiring neighbours to work together as a community. We met Taylor Bergmann at the entrance to the building, who explain us their history, services and rewards of their job.


 

 

 

 

 

 

 

 

In the afternoon we departed for Boeing, Portland, Inc. the world’s leading aerospace company and the largest manufacturer of commercial jetliners and military aircraft combined. In their facilities they presented the sustainable practices they maintain in their manufacturing processes. Afterwards we were be provided a tour of Boeing’s Portland manufacturing plant.

And here our two weeks’ Student Trip to Portland finished. I hope you enjoyed the narration and visit Portland, a city committed to clean air and water, livable neighborhoods, parks and open spaces for all, economic development that is sustainable for our  environment, transportation that makes sense and much more.

 


Portland, first week

The travel started when the plane took off from Barajas early in the morning. Thirteen hours later the EOI group was in Portland, Oregon, one of the most sustainable cities in the US.

After a day touring the city and getting used to the jet lag, we met Howard Feldman,Executive Director of the EMBA in Nonprofit Management program at the Pamplin School of Business at the University of Portland, who would accompany us for the rest of the trip. Toguether, we visited Columbia Sportswear, where Scott Welch, the Global Corporate Relations Manager, explained the efforts Columbia is making on sustainability and responsible business practices from product creation to consumer all over the world. That same afternoon Bill Barnes, Professor of Economics, gave a really interesting presentation about Sustainability as a competitive advantage and the backcasting concept.

 

Later on we visited the Portland University’s campus guided by Meredith Dickinson and its sustainable solutions, such as light sensors, renewable energies or composting.

On Tuesday 28th we visited Portland Purple Water, a social enterprise committed to water conservation, with Jason Garvey, who showed us the importance of using what we need from what we have and how to act at local scale to reach improvements for the whole society. In the university, Renee Heath, Associate Professor of Organizational Communication, Persuasion and Leadership explained the importance of knowing the stakeholder’s opinion and dialogue with them to solve problems.

Kate Regan met the EOI team with her class of Spanish’ learners who chatted in Spanish with us to practice and presented their view of the Spanish economic crisis. In the afternoon Val Fishman, Vice President of the Climate Business Group “Bonneville Environmental Foundation” and explained how they find innovative, high-impact solutions to some of the nation”s most pressing energy, carbon and freshwater challenges.

In our leap day we went to the university to listen to Sean Denniston, from New Buildings Institute, giving a presentation on International Green Building Codes, to Regina Hauser, former director of Natural Step USA, a private consultant that give advice to the  companies to behave in a more sustainable way. After that we met Thor Hinckley, of Portland General Electric, who informed us about the renewable energies in US.

On Thursday 1st of March, we went walking to the Ecotrust Building, a marketplace that fosters the ideas, goods, and services of a conservation economy reconstructed from a warehouse for the goods of the industrial economy. In that same building we had lunch in Hot Lips Pizza, a sustainable company committed to the energy efficiency, renewable energy, electric delivery vehicles and sourcing locally and organically, meeting its owner David Yudkin in the university where he talked us about the challenge of being sustainable in the pizza world.

In the evening we asisted to the amazing basketball game Portland Trailblazers vs. Miami Heat at Portland Rose Garden, where we had a really nice time! Let’s go Blazers!

 

 


 


Open Innovation and Lead User Innovation

Open Innovation is a term originated and developed by Henry Chesbrough in his book “Open Innovation: The new imperative for creating and profiting from technology” in 2003.

Open Innovation explains how companies have changed from a research and development model where all the ideas came from the company itself (Closed Innovation) to a new model in which the new ideas come from the company and external sources, such as universities, spin-offs, licensing or joint ventures. The concept is based on the current situation we are living, where the availability of highly educated people is higher than any other time in our History. As Chesbrough says:”Nowadays there is too much knowledge available in too many areas all over the world to try to do it all yourself”. So the companies have started to look for other ways to increase the efficiency and effectiveness of their innovation processes outside their walls, becoming more permeable to the transference of ideas.

Two examples of companies that have developed this system are Intel, which transferred to their company external ideas from universities and start up’s and created platforms where people could take advantage of their technologies; and IBM, that collaborated in the creation of open source software like Linux or Java and then created complementary goods that are based in them.

 

Eric von Hippel coined the term Lead User Innovation in 1986 and promulgated it with his book “Sources of Innovation” in 1988 and a series of journal articles.

Lead users are those who identify a need before it exists in the market. They are only a little portion of the company’s general market and as a result the manufacture is not interested in them. However, for the users a solution is necessary, so they have to innovate and create something to solve their need. When the solution is created others appreciate it and want to start to produce it too, and then, when the market is growing and a solution to the need is created, a company starts to develop the project. As a result the manufactures are benefiting from the users who have created the product for free using them as a pool of new ideas as a source of innovation.

But the manufacture is benefiting twice, as the innovation implemented by lead users create something to use it nor to sell it and the improvements they made are real new functional capabilities to solve a real problem.

Once the manufacture community has denoted the importance of the feedstocks the lead users are offering, the companies are interested in allying with them, interested in adapting the innovation from the users to create new and valuable products. The Lead User Method explains how to identify the lead users and integrate them in the company as product.

 

To conclude, it can be said that Open innovation and Lead user innovation are connected as they both share the view of information as a public and fundamental good. Although Lead User Innovation is an older concept, it was the creation of the Open Innovation theory, which has is actively discovered and used by firms, what awoke the companies and show them how they can benefit from Lead User Innovation. Open Innovation describes a much broader concept than Lead User Innovation, as it is a tool to create value but only in the user side. However, we need all the potential of the community to develop the Open Innovation concept.

 

 

 


Inditex CSR strategy. Group 1

Inditex is the empire of Amancio Ortega which was born in 1975 in A Coruña (Spain) with its first shop. Currently, Inditex is one of the biggest retailers in the world with 5.402 stores located in more than 400 cities in Europe, America, Asia and Africa. The Inditex Group is made up of more than 100 companies operating in textile design, manufacturing and distribution which employs more than 100.000 employees worldwide.

Some keys of Inditex group are creativity, quality design, innovation and flexibility to adjust to changing market demands. For that, Inditex has diversified its fashion activities in eight store formats: Zara, Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home and Üterque. Nevertheless, Zara and Bershka are the stores with most value regarding sales, 65% y 10% respectively.

It is possible to find Inditex Group stores in countries so diverse such as Latvia, Kazakhstan, Oman or El Salvador. Increasing its presence around the world has been one of the most important point to overcome the economic crisis.

New stores in developing countries such as Russia (207), Turkey (114), South Arabia (100), China (143) and Brazil (30). Moreover, the entrance in new markets as India with 4 stores, compensates the decreasing of consumption in Europe for instance. In the last year Asian’s sales have passed from 15% to 17%.

International expansion and its business model management are Inditex’s main strategies, locating the company in a position of competitive advantage over other competitors.

That has allowed Inditex to make a profit of 2.900 millions € with one increasing of 12% during the first part of the year.

 

Inditex has the following main groups of interest: employees, customers, shareholders, business partners, suppliers, authorities and the society.

The company has a Code of Conduct in which the commitment with the stakeholders is developed in rules of behavior. These principles establish a framework for the activities of the company, its manufacturers and suppliers.

Interests:

Stakeholders What are their interest? What does Inditex need?
Employees Salary, participation,reputation, recognition,motivation Productivity, innovation,loyalty, motivation
Customers Satisfaction, social recognition, product availability Sales, loyalty, information
Shareholders Benefits, reputation Investment, loyalty,governance
Business Partners Profitable collaborations,benchmarking Profitable collaborations,benchmarking
Suppliers Sales, loyalty, information Satisfaction, social recognition, quality resources, delivery time
Authorities Law enforcement, creation of wealth and employment, tax receipts Regulation, subsidies,planning
Society Goods and services,employment, local impact,sustainability, transparency Recognition,recommendation, customers

Importance of the different satakeholders for the company:

Inditex’ main objective is, as any other company, to maximize its profits. To obtain it, its key business aspects are centered in the main stakeholders:

-Customer Orientation: The main driving force behind all Inditex activity is the customer. The customer’s demands are analyzed through daily sales analysis in stores and customer feedbacks among others and transformed in products that are sold in the shop the form of the latest trends in fashion twice a week and in the shop location and design aspects.

-Sourcing proximity and highly efficient logistics: Inditex’s suppliers and logistics centers are strategically placed around Spain (50% of its product is produced in Spain and Portugal, 15% in the rest of Europe and the rest in Asia and other parts of the world).

-Innovation, flexibility, based in a unique management model full of creativity and quality design oriented to the customers and it is really different to other business partners.

It is obvious that Inditex’s shareholders, employees and suppliers have a common interest in the success and growth of the business. However, business partners will maintain the same interest as long as it is profitable for their own business.

In the case of the local community and authorities, their interest will be aligned with Inditex’s prosperity if the company is involved in the community development. For customers the maintenance of their loyalty will depend on their satisfaction with the product.

On the other hand, Inditex’s profits will depend on the employees’ wages and the shareholders’ dividends, and if any of them is decreasing the profits can be lower.

Managers have an interest in organizational growth but it is possible that if the growth is not well managed the product quality and the recognition among the customers can be affected. Moreover this expansion of the activity can cause harms to the environment and society, which is forbidden by the authorities.

 

Inditex group claims to be a model for sustainable practices, covering strategically the three spheres of corporate social responsibility: social, economical, and environmental. Main principles of action are dialogue with stakeholders to meet their expectation and transparency toward society to be responsible of activities.

The approach has a inside-out focus: thanks to a conduct code the group is able to define basic values internally and transmit them externally to be applied in the whole value chain. As corporate responsibility doesn’t stop in the company’s wall, it expresses a strategic practice which allows to drive sustainability deeper into society while reducing the risk which the group cannot directly control: in a word, competitive advantage.

Unfortunately, social sustainability practices are not always implemented properly, as learned from the Brazilian child labor case: last year an investigation by Brazil’s Ministry of Labour has been reported involving the group’s retail fashion chain Zara after a contractor responsible for 90% of Zara’s Brazilian production was found to be using employees in indecent work conditions (12-hour shifts in dangerous and unhealthy sites, wages between US$156 and $290 a month, while the minimum in Brazil is $344. A statement from Inditex claimed that it could not be held responsible for “unauthorised outsourcing”, while offering to compensate the workers due to violation of Inditex code of conduct. Anyway, as the Brazilian authorities affirm, the company is responsible for its employees and it should know who is producing its clothes. In addition what about the partnership with the contractor?

Moreover, if we consider specifically the values promoted in the code of conduct as well as in the environmental plan, the group refers basically to law compliance, fair conduct, dialogue with interested parts, adoption of standards, emission reduction, and respect of human rights. That is very valuable in a corporation, but doesn’t mean that it represent truly strategic CSR: it comply satisfactorily with the responsibility that a company should guarantee as a further member of society; it comply with the fact that a company fully repay the license to operate and the possibility to pursue better its own interest with economic activities which respects what a society consider minimum requirements of modern civilization.

In addition, today’s complex society doesn’t allow doing differently: would be impossible to do bad business at the expense of others, as the mechanisms which bring failure are hardly controllable (for instance, think about the catastrophic risks in reputation likely to come from environmental NGO campaigns, as the one experienced by Nike in the nineties from Greenpeace).

Further responsibility concerns rise also economically speaking: analyzing deeply its annual report, it is possible to conclude that the company experience great liquidity to take care of current liabilities while no problem is rising regarding its capacity of solvency. When considering the ethical side of supplier negotiations situation is different: while the mentioned code is very positive to transmit values, practices of payment period doesn’t align to moral conduct: the collection period(cash received from clients) doesn’t surpass the 14 days; by contrast, Inditex doesn’t treat supplier the same way, as the ratio of supplier payment period rises up to 175 days.

  • Group opinion

To conclude, if the general commitment of the group toward sustainability can be considered more than satisfactory, strategic CSR is something different: it goes beyond compliance and strategies of risk reduction, it truly tries to understand basic need of communities where a company deploy activities in order to eliminate barriers from the satisfaction of them. If able to contribute to such a process, a company will find itself in a situation where possibility for success have been multiplied, as a healthier and more stable society will increase margins for profits. By adding value to a society, the value a company can receive from it, is bigger: competitive advantage is having more clients, more trustful relationships, more reliable supplier, more qualified personnel…and so on. More value created leads to more potential to take benefits from it.

Finally, elevated social fabric and environmental sustainability means also long-term continuance and prosperity.

 

 

 


Millenium development goals for Sub-Saharan Africa

Millenium development goals:

The aim of the eight Millennium Development Goals is to provide concrete, numerical targets that encourage growth and prosperity in the world’s poorest countries. They were approved in the year 2000 under the UN Millennium Declaration and their deadline is 2015. Millennium Development Goals create a partnership between all the world’s countries and the world’s leading development institutions and it is commissioned by the United Nations.

They Goals are:

Millennium development goals in Sub-Saharan Africa:

This region refers to the area of the continent of Africa that lies south of the Sahara. Among all the World’s regions, Sub-Saharan Africa is the most affected for most of the Millennium Development Goals.

Poverty in Sub-Saharan Africa has been rising over time and its countries face a situation worse than most other countries in the World: near 50% of the population is classified as poor. The main reasons of this situation are:

The last report of the United Nations about the Millennium Development Goals (MDG) reflects that the region has a noticeable improvement in the last decades in education, in the access to clean drinking water, in Malaria death and HIV infection cuts. The progression shows the efforts made by countries to meet the targets, considering Sub-Saharan Africa is the epicenter of extreme poverty.

About the first MDG, eradicate extreme hunger and poverty, has been a reduction of the number of people living on less than $1.25 a day from about a percentage of 58% to a 51%. However the achievement based on current trends, sub-Saharan Africa will be unable to meet the hunger-reduction target by 2015, its proportion of undernourished population being the highest in the world.

 

Concerning the second MDG, achieve universal primary education, sub-Saharan Africa has improved more than the other regions of the World due to the region’s strong efforts to increase enrolment. Despite of the improvement, almost half of the children out of school live in Sub-Saharan Africa and the majority of them are largely excluded from education, and most will never enter a classroom. Moreover the region remains with the lowest youth literacy rate (72 per cent in 2009).

 

The third MDG, promote gender equality and empower women, girls remain at a disadvantage position in education and the proportion of women in paid employment in the former region remains below 20 per cent. Although the proportion of seats held by women in single or lower houses of national parliaments is still very low, the percentage between 2000 and 2011 has increased from a 13% to a 20%.

Reducing the child mortality and improve maternal health, which are goals 4 and 5, are nowadays a difficult task for the region. One in eight children die before the age of five, and more than half the deaths are caused by diarrhoea, malaria and pneumonia. The proportion of deliveries attended by non skilled health personnel are concentrated in sub-Saharan Africa, where the majority of maternal deaths occur, due to the lack of a proper frequency of care during pregnancy. Nevertheless, evidence suggests that progress is being made and both goals are improving.

It’s essential to highlight the importance the contraceptive methods especially in adolescents to improve maternal health.

Although Sub-Saharan Africa is the most heavily affected region, with a percentage of almost 70% of all people living with HIV, getting infected and dying because of it, and 90 % of all deaths from malaria still occur in sub-Saharan Africa, the region is improving in the 6TH goal of combating HIV/AIDS, malaria and other diseases as new HIV infections are declining to a 40% because of the increase of the education among young people about HIV spread, increases in funding and attention to malaria control.

In a region where the biggest problem is the loss of human lives, invest money in the sustainable management, conservation and development of the environment is a risky subject. However, both topics are correlationated. As the seventh MDG, ensure environmental sustainability, is improving step by step in Sub-Saharian Africa the population is obtaining a higher quality of life. The enhancement in the access to clean drinking water has been strong and the number of people using an improved drinking water source nearly doubled from 252 million in 1990 to 492 million in 2008. On the other hand the region is far from meeting the sanitation objective and the population is exposed to the dangers of inadequate human waste disposal.

A slum is an area defined as lacking of infrastructure such as permanent housing, piped water and sewerage systems. In Sub-Saharan Africa it is found the highest prevalence of slum conditions as 62 per cent of the urban population was sheltered in slums, particularly in conflict-affected countries.

Goal 8th, develop a global partnership for development, the aid increased from 2009 to 2010 in only a 3.6% reaching the $26.5 billion. However, for the following years it is expected a decrease because of the global recession that has affected to the performance of the usual donors, in special the European ones.

 

What can we learn about the Millenium development goals?

Developing countries such as the Sub Saharian ones are in need of the developed ones. Although we know is our responsibility we look the other way and avoid the responsibility. It’s true the MDG was a great framework for the entire international community to work together towards the reduction of poverty but is not serious we are 3 years before the final deadline and the performance of the countries is far away from the consecution of the goals… Think about it…

 



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