El Turismo Rural en Europa

Mientras que el turismo rural en Europa ha sobrepasado la etapa de únicamente alojamiento en las casas rurales y apuesta por la diversificación de los productos, la calidad y una oferta regularizada, el sector en España todavía está muy centrado en el alojamiento.
El turismo rural en España lleva al menos dos décadas de retraso respecto a Europa y es interesante conocer las causas de este desfase, así como las actuales tendencias del mismo.
La acogida de turistas en la granjas se inició en el Tirol, en los Alpes alemanes y en la Baviera, en conjunción con el alpinismo y el montañismo y en el medio rural inglés a principios del siglo XX bajo la forma de “Chambre d´hôtes” y de los populares “Bed & Breakfast”.A partir de los años 60 ese turismo se expande por el resto de Europa sobre todo por Benelux, en Italia y en Francia. Desde las administraciones locales y estatales parece se una buena solución ante la crisis que padece la agricultura familiar europea en los años 80.
Sin embargo, a partir de los años 90 el turismo rural empieza a mostrar claroscuros .En algunos países, sobre todo los pioneros, (Inglaterra, Francia, Austria e Italia) es ya un sector maduro y los iniciadores experimentan un cierto cansancio y desilusión, en tanto que los resultados económicos no son tan atractivos. Se estanca la demanda, que cada vez tiene más oferta en lugares alejados y exóticos, un mercado más competitivo y unos clientes más exigentes que valoran el escenario del medio rural, pero que buscan infraestructuras y la profesionalización de los servicios. De estas nuevas exigencias surge la diversificación del sector en Europa.
Por ejemplo, en Francia, Inglaterra, Alemania y los Países Bajos los terrenos agrícolas son campings permanentes o granjas ecuestres , o parques de ocio, situados en las periferias urbanas. Hay una clara tendencia hacia la “profesionalización turística” y los agricultores que se dedican al turismo rural apuestan por la calidad del sector. Se desarrollan las famosas Gites francesas, las Irish farms de Irlanda o los Zimer frei de Alemania que permiten un logotipo unificado y unas claras clasificaciones de calidad. Esta buena unificación del producto permite una buena comercialización a nivel internacional. En esta línea podemos encontrar ofertas relacionadas con actividades gastronómicas, actividades ecuestres, de pesca o de caza, las de terapias o cursos, la recogida de frutas “pick your own” las relacionadas con el vino o la vendimia… Es habitual encontrar asociaciones a nivel nacional y local con claras normativas de calidad con un objetivo común y un producto diversificado orientado hacia un consumidor cada vez más exigente y conocedor del sector.
En Alemania y Bélgica el turismo rural está regulado por un régimen fiscal especial y estatutario que reconoce sus particularidades y la pequeña capacidad de acogida.
En Europa podemos encontrar la clasificación por espigas francesa , o en Alemania, y en Portugal las categoría A, B y C.
Algunos puntos oscuros caben destacar del turismo rural europeo, como una cierta “artificialidad” del producto, en parte porque la población de acogida y los agricultores están ya muy alejados de la vida rural lo cual le hace perder cierta “autenticidad”.
Sin embargo las nuevas tendencias del turismo rural en Europa deben de ser elementos de aprendizaje para el español, ya que se basan en la sostenibilidad social y medioambiental, la cohesión local y regional del desarrollo del turismo, la implicación local en la toma de decisiones, la calidad de los productos y una tematización que permite la desestacionalización y la diversificación de las ofertas y los usuarios.


Un GAP – discrepancia entre promoción y servicio ofrecido

Porque una imagen vale más que mil palabras…
http://youtu.be/AeBSwQZhwUg

Este video pone de manifiesto uno de los GAPS que afecta a la calidad del servicio en el sector turístico. “La discrepancia entre la promoción de algunos alojamientos, (en este caso hoteles de 4 estrellas) y el servicio ofrecido de facto.”
Un gap que provoca la frustración de los clientes y perjudica al sector hotelero.

La ordenación de establecimientos hoteleros ya no se ajusta a los requisitos mínimos de la legislación de cada Comunidad. No existe un sistema de seguimiento de los servicios de calidad. Hoteles de 4 estrellas que obtuvieron hace décadas su certificación, hoy no podrían ser categorizados ni cómo hoteles de 2 estrellas…y aún así se promocionan como si fueran de 5 estrellas.
¿No sería el momento de cambiar el sistema de certificación, de proponer una unificación del mismo, de mejorar el sistema de evaluación y seguimiento de asignación de estrellas a cada establecimiento…?
¿No es ya el momento de pasar a la acción?


Un GAP – discrepancia entre promoción y servicio ofrecido

Porque una imagen vale más que mil palabras…
http://youtu.be/AeBSwQZhwUg

Este video pone de manifiesto uno de los GAPS que afecta a la calidad del servicio en el sector turístico. “La discrepancia entre la promoción de algunos alojamientos, (en este caso hoteles de 4 estrellas) y el servicio ofrecido de facto.”
Un gap que provoca la frustración de los clientes y perjudica al sector hotelero.

La ordenación de establecimientos hoteleros ya no se ajusta a los requisitos mínimos de la legislación de cada Comunidad. No existe un sistema de seguimiento de los servicios de calidad. Hoteles de 4 estrellas que obtuvieron hace décadas su certificación, hoy no podrían ser categorizados ni cómo hoteles de 2 estrellas…y aún así se promocionan como si fueran de 5 estrellas.
¿No sería el momento de cambiar el sistema de certificación, de proponer una unificación del mismo, de mejorar el sistema de evaluación y seguimiento de asignación de estrellas a cada establecimiento…?
¿No es ya el momento de pasar a la acción?


Marketing Fundamentals… and so much more

Yesterday the online week for Marketing Fundamentals finished, and I should say to my surprise that today I feel a little nostalgic for that. So much to learn, so much to read, or re-read (or read calmly to grasp the message in deep), so much to watch, to think about, to take notes… and the feeling that time is always too tight, so the risk is there: to move on with the Master, with life, work (pushing auditors, monthly closing threat in a couple of days, meetings, more meetings, reports to fill in, due dates to achieve…) and miss so many valuable teachings from Antonio and the “Tribe” about Marketing Fundamentals…and so much more.

Since I am a checklist type of person, I decided to make my personal checklist and make a post out of it with a double purpose: so it does not get lost in some “black hole” of my bag or in the mix of docs at my work PC, my personal laptop, my tablet, my personal email account… (what a mess…anyone with the same problem??) and also to share it with my course mates, in case they may want to use it, or improve it, as they please…

 DO NOT FORGET TO…

– Stay hungry, stay foolish (for me, stay alert, also not to lose the innocence)
– Remember that “the opposite of excellent is very good”
– To read the Steve Jobs biography and never forget that the “connecting points theory” always works backwards, not forwards… (lessons to learn from the past)
– Even if times are hard, be the Chief Optimistic Officer
– Read about Richard Bach and his book “Illusions” to learn about failure as a learning tool
– To make everything with passion, the only way to make dreams come true, to perform better, to be a true leader – read Jack Welch biography and “Even elephants can dance”, by Lou Gerstner
– See this Master group as a Tribe in order to learn more from each other, to share, to stay connected…
– Keep in mind the 5 main inmutable laws of marketing: leadership, cathegory, perception, division and acceleration
– Search for excellence as the best path to achieve customer fidelity
– Think about Lightness: “the gravity of existence has to be borne lightly if it is to be borne at all”. – Read “Six Memos for the next Millenium” by Italo Calvino: Lihtness, Quickness, Exactitude, Precision. Visibility, Multiplicity & Consistency.
– Read “The Halo Effect” by Phil Rosenzweig
– “To think out of the box”, thinking differently, seeing opportunities where others see only problems, with the customer pain in mind, making his life easier, taking risks.
– Remember the mantra: “The best time to start a business is when everyone tells you it’s impossible.” by Jerry Kaplan (me adding: “you just have to find the guts…”)
– Read the book “The Art of the Start” by Guy Kawasaki.
– Repeat every day “I am the master of my fate, I am the captain of my soul” Be happy, cause it is YOUR DECISION.
– Get involved in social media and understand the people who use them, because they are your customers and clients of tomorrow. Importance of Social Media Marketing.
– Read and find out more about Augmented Reality (AR)
– Visit once per day www.Ted.com to watch inspiring stories told, among others, by Ken Robinson, Seth Godin, Malcom Gladwell, Rory Surherland…
– Also watch sometimes in Utube the conference from Emilio Duró as an antidote to feeling l low and also to get energy to go to the gym – Thanks Estefanía!!
– Read the book by Ken Robinson “Out of our minds”, to learn how to be creative.
– http://www.eoi.es/mediateca/video/1191 Watch in calmly, so many concepts to refresh… (The marketing function within the enterprise)
– http://www.eoi.es/mediateca/video/806 (how to use Linkedin to brand yourself)
– http://www.web2summit.com/web2011/public/schedule/proceedings (digital market trends)
– Find out more about QR Code — abbreviated from Quick Response Code — is the trademark for a type of matrix barcode (or two-dimensional code) first designed for the automotive industry – and its use for marketing and advertisement.
– Miguel Castells in the” Trilogía La Era de la Información” and also “Comunication power” a book about Positive Psycology and happyness.
– Tal ben Shaar and his book “Happier” – Happyness will make you “free”
– http://www.eoi.es/mediateca/video/1069#nogo (Doing well while doing good, the concept of Social Entrepreunership)
– http://blog.guykawasaki.com/2011/10/what-i-learned-from-steve-jobs.html#ixzz1aGikLJZt Great article to re-read from time to time…
– Do not be afraid to tell people “I do not understand” in order to get a better picture of the situation…
– An innovative mindset makes you more agile
– The best publicity is free – going viral. With social media websites, your business can get free marketing and publicity
– Passion, love, trust, transparency are all ingredients of any successful marketing strategy
– Read the book by Joe Pine “The economy of experience”, or Seth Godin´s “The purple cow”
– Read the book by Seth Godin “Linchpin: Are you indispensable?”
– Impossible is nothing

Conclusions: I want a half-year sabatic to buy all books and calmly read and watch while lying down in a beach in a sunny place… 🙂 Yeah, I know, keep dreaming…

By the way, in a workshop with people from my department I told them that “the contrary of excellence is very good” and people looked at me as if I was E.T. Try it, you will see how fan it is! it is sad to say, but people working sometimes in the top in big enterprises are not always as up-to-date as you may suppose, surprise!!

Cheers,

María


Brand your lifestyle

Can a country be branded? However paradoxical it seems, countries compete against each other in a similar way to multinational companies. They compete to achieve more political power, to attract investments, to make their economy grow, to develop talent and of course to seduce potential visitors (tourists).  This is why a country brand is extremely important, although this is different to a commercial brand since a country cannot be changed overnight (unlike a company, which can suddenly decide to change its logo, its product, its target, etc). However interested we are in organizing the Olympic Winter Games in Spain, there might be a slight problem with climate change and the usual lack of snow in our (not very high) mountains. And this is something which is not going to change, at least in the short term.

There are thousands of factors which shape a country’s brand: history, climate, culture, languages, geography, cities… and of course its people and their lifestyle, which constitutes an attribute of increasing relevance. Most countries have remarkable sites, museums, natural parks, beaches, mountains… In a context of intense competition built upon those “inherited” factors, people can contribute to shaping a country’s brand with their lifestyle… and make THE difference.

Let’s have a look at Denmark’s example. A small country with not easily recognisable attributes (the little mermaid and…?) is currently using a habit of its people (cycling mobility) to introduce himself to the world. This is at least what they offered in their pavilion in Expo Shangai 2010:

 

Pinche aquí para ver el vídeo

 

And this is not an isolated initiative. Copenhaguen has become a mecca for bike lovers and is the founding land of the Cycle Chic movement, which seems to be successfully spreading all over the world. By simply looking into themselves and identifying a remarkable, particular habit, Danes have found an interesting story to tell the world. As simple and as successful as that…

 

 

 


eTravellingPeople.com

 

Qué es eTravellingPeople?

eTravelling People es una novedosa red social para viajeros de todo el mundo que quieran, además de conocer un destino, conocer el estilo de vida del lugar, comer en los restaurantes típicos donde van los locales, conocer los mejores rincones del lugary poder realizar las reservas de sus vuelos, alojamientos y transporte online. eTravelling People no es sólo una red social, es además una página web con información de distintos destinos de todo el mundo, donde todos los usuarios pueden añadir y compartir información con comentarios de experiencias reales. Se podría decir que es una mezcla entre Wikipedia, CouchSurfing, Tripadvisor, Badoo y Like-a-Local.

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Marketing with feeling

The other day, I was watching old and today’s television commercials on youtube and I could see there are many differences between them. Many years ago, the commercials tried to advertise as much information as possible about the product and nowadays there are successful ads without showing the product at any time.

But can a product be promoted without anything being said about it?. Well, I think it’s possible. The advertisements can make us laugh, cry, may have a catchy tune or just striking images. The important thing is they don’t go unnoticed by those who are watching. Feelings and emotions are a very important thing we have in our making decision.

It is true that the amount of advertising is higher today than years ago and therefore also becomes necessary the differentiation in advertising over the competition.

The companies of tourism sector, such as tourism destinations, airlines and hotels have also understood that the best way to attract a customer is making you feel an experience without having lived it yet.
That is, make the customer want to enjoy the experience. I could put many examples of the sector but I wanted to share with you this video. My next summer holidays.

Pinche aquí para ver el vídeo

Don’t tell me you don’t want to pack up and come with me?


I WANT TO MAKE A DIFFERENCE

Hi everyone,

Since this is my first videoblog, I also want to write it as a normal post in my blog to make sure you do not miss my point, the message I want to transmit.

I am sure I am going to be nervous while doing it, but this is my personal challenge: to be generous with myself, to forgive me beforehand for making a fool of myself, so listeners, please be generous as well with this videoblog beginner…

The thing is I want to make a difference in the world. The day I leave this world I want to look behind my shoulder and say, yes, ok, I made something important, something of value, I made life easier for other people, I helped others, and some people will remember me and think my contribution was somehow important, in some way significant to others.

I am quite sure at this stage of my life I am not going to win a Nobel Prize, and I would be very surprised to discover one day I am famous for doing anything in particular. And that is ok, I can live with that. Actually, I prefer to be anonymous…

If I am honest with myself, I would like to use my time working on something that I find challenging and rewarding, spend my energy doing some type of work that I truly enjoy. As they say, “Live the life you love. Love the life you live.” I would not mind to make loads of money while doing so, but frankly speaking, that is not my number one priority…

What I know about myself is that I like to help other people, to ensure somehow that they improve some aspect of their lives with my contribution, even if it is a small one…

A couple of years ago, I read a book written by Jon Gabriel, an American guy who almost die on the S-11 and I connected immediately with his idea that human beings are a whole connected entity of mind-emotions-spirit and body and anything that happens in one of this areas is immediately affecting the others. I started first reading and then actively writing in his forum (in English, and mainly composed by Australian users), and then many Spanish speakers started to address me and sort of ask me questions and took me as an informal tutor within the forum. I even wrote a small summary in Spanish of Gabriel teachings, and some visualization technique guidelines based in my own experience. I started to receive many thank you notes from the Spanish forum users and they even open a special topic line for non-English users of the forum, with the moderators support. Maybe this is a small anecdote, but I believe this has been one of the most rewarding activities I have done in my life, and of course it was a non-profit activity…

Yes, as I said I want to make a difference, and the key question for me nowadays is HOW? I believe the decision to start this Master course, that was a total impulse, is proving to myself a good one, since everyday I get inspiration from the teachers and my course mates… Definitively I can notice that everyday I learn something new, or they say something that resonates very much with my idea of life, or maybe they give me some idea to think about, or some interesting topic, such as international economics, market trends, customer service excellence, how to deal with changes in the organization (by the way, highly practical and applicable also to anyone facing any kind of change in her life)…
I

 do not know if by the end of this Master course I will answer all my questions, but I am certain that I will be a different person, more awake, more alert, much more in touch with reality and motivated to make my personal aim come true and really make a difference.

Thank you,


“New Thinking, New Possibilities”

Hyundai’s story continues…

In a very interesting melding of the virtual and real world Hyundai has crafted a new viral ‘New Thinking, New Possibilities’, which aims to provide customers with emotional value and experiences beyond expectations through new thinking and new possibilities. 
It’s uses 3d mapping/projection technology that is proving hugely popular with big brands in 2011. The use of this technology is a brillant accompinment to their new slogan Hyundai’s new campaign gets the heart racing, even just watching it from your computer. Integrating 3d projection technology with the real product hanging from a wall is great way to tie in their product with the entertainment of 3d mapping.The campaign utilizes Microsoft’s media portfolio to bring the New Thinker’s Index to its community through a huge range of media and devices. The more people who join the community, the richer it will become, continually deepening as it expands through users’ social network recommendations.Everyone knows the brand, but Hyundai needs to increase the brand love. The New Thinkers’ Index will be promoted with 22 videos featuring celebrities such as Hollywood stars Kevin Spacey, Ralph Fiennes and Tobey Kebbell; Grime rapper Devlin, entrepreneur and record-breaker Richard Nobel; and legendary England and Arsenal footballer Ian Wright.
Each video will highlight a celebrity being encouraged to think differently in a challenging situation, leading to entertaining and surprising outcomes. The celebrity videos will illustrate different types of thinkers: Word-smart, Number-smart, Visual, People-smart, Self-aware, Musical, Body-smart or Natural. And give people the opportunity to compare the way they think to celebrities via a fun, interactive online test, the New Thinkers’ Index aims to build a fascinating directory of the different ways in which people think today. People can share their individual results through social networks, and compare themselves to their friends and family and to the celebrities and experts involved in this exciting new project.
The core values of the Hyundai Motor company customers who want to create new values are different from existing ones or those that have been inherent in the market, but that customers were unaware. Hyundai intends to provide the additional values that society looks today, which allows more people to enjoy high-quality securities at a fair prime. Innovations not only have to do with the creation of something new, but also to try again to generate additional value. Hyundai can offer benefits that customer may not know they needed, thoughts of creation of values that come from far beyond the simple product development.
This encompasses Hyundai Motor’s new brand concept, “Modern Premium,” which aims to provide customers with emotional value and experiences beyond expectations through new thinking and new possibilities. The new brand direction also captures the spirit of change at the automaker, which has shown dramatic growth in all areas of business.
The idea is that the films will go viral, Ads linking to the index and the films will appear on Facebook, and the campaign will be seeded on Twitter, with content posted on YouTube and Vimeo, and ads on all MSN platforms — Xbox, Windows Live Messenger and MSN mobile. Every week new topics of discussion will be suggested via the Index’s Facebook site to stimulate fresh debate within and beyond the community, building the Index into a key destination for entertainment and socialization.
In this campaign Hyundai includes the physical aspects of the offer as intangible elements; consumers are invited to take a test to see where they rank in the thinkers’ index.
The campaign is running in Australia, Brazil, France, Germany, Italy, Spain and the U.K. The 22 films will be released gradually over the next six months. The campaign launches with one featuring actor Kevin Spacey guiding a group of young filmmakers. In another film, Shakespearean actor Joseph Fiennes and U.K. rapper Devlin join forces to investigate the similarities of their performance styles.


La experiencia única de alojarse en un hotel de hielo en Grandvalira Andorra

¡Pasen y vean!:

A continuación os haré de guía en un hotel iglú, uno de algunos de los existentes a lo largo de todo el planeta que se han adaptado para recibir a huéspedes. ¿Os gustaría pasar una experiencia única en un hotel-iglú en Andorra?

El Iglú-Hotel Grandvalira, en la zona de Grau Roig, ofrece esta oportunidad para los que no tienen miedo a las temperaturas gélidas. El hotel El Iglú-Hotel ha sido construido con 3.000 toneladas de nieve, está a unos 0 ºC y a 2.350 metros de altitud -para llegar los turistas acceden con coche hasta la base de la estación de Grandvalira y una vez en ese punto, los guías los recogen y trasladan al hotel iglú-.
Algo que deben tener en cuenta los que se decidan por viajar a este paraíso en Andorra es que no se aceptan maletas, por lo que se aconseja llevar una mochila o bolsa de deporte.
El Iglú de Coma III, conocido por el peculiar servicio de hotel que ofrece desde hace algunas temporadas a todos aquellos que quieran dormir como auténticos esquimales, es el primero de este tipo que se instaló en los Pirineos. Ha preparado habitaciones disponibles desde finales del mes de enero de 2012 hasta, por lo menos, el mes de abril, pero siempre está sujeto a las condiciones meteorológicas.
Para construir este edificio temporal, se han acumulado 9.000 metros cúbicos de nieve y la decoración interna se ha inspirado esta temporada en detalles del románico, con esculturas que combinan el uso de hielo y nieve compactada.

La suite y demás habitaciones:

Los Iglús de Grandvalira es un hotel abierto en esa zona del Principado de Andorra, en los Pirineos, creado íntegramente con hielo.
Situado a 2.300 metros de altura, el hotel dispone de unas pocas habitaciones -cada iglú suele tener unas dimensiones de unos 20 metros cuadrados-. La que más destaca en la llamada ‘Romantic Iglú Suite’, la cual cuenta con jacuzzi privado y WC propio, lo que la hace la habitación ideal para una escapada en pareja. Además de la ya mencionada el hotel dispone, además, de un iglú con jacuzzi de uso común, uno para eventos y otro transformado en restaurante donde se sirven ‘fondues’.
Lo que no cabe duda es que dormir en un iglú es una experiencia de lo más novedosa y original, convirtiéndose en una alternativa de viaje fuera de los circuitos habituales. Además de la suite romántica, hay otros tres tipos diferentes de habitaciones-iglú:
-La estandar, que está concebida para 6 personas ya sea para familias, empresas o asociaciones. Los sacos de dormir de la expedición están concebidos para temperaturas de hasta -30°C.
-El iglú romántico especial para parejas.
-El iglú romántico familiar, que está preparado especialmente para padres, en un iglú de diseño de uno a cuatro niños.

El Iglú situado en la Coma III-Edificio Xirixuca, de Grandvalira-Grau Roig y el Bar Iglú, localizado en la zona del Pla de les Pedres, han recibido los primeros clientes. Las arquitecturas temporales de nieve y hielo, son resultado del trabajo intenso que ha realizado a lo largo de las últimas semanas un equipo técnico integrado por 16 personas, amplían la variada oferta de Après Ski del campo de nieve esta temporada.
Las habitaciones-iglú están decoradas por artistas internacionales que ha podido crear sus obras sobre el propio hielo. Las camas, como no podía ser de otra manera, están equipadas para poder soportar las extremas condiciones meteolorógicas con sacos de dormir y sábanas especiales de algodón desechables. En las habitaciones hay pieles de cordero para que nadie pase frío pese a lo que la construcción del hotel pueda aparentar.

Mucho más que un hotel: restaurante, bar…

El restaurante, con una superficie este año de 78 metros cuadrados, el bar, la terraza lounge con música ambiente, el salón de té y el jacuzzi son las zonas comunes que ya están disponibles y que representan una opción diferente para relajarse y descansar degustando una deliciosa ‘fondue’ o tomando una bebida caliente para recuperar las fuerzas después de una jornada de esquí.
Una de las actividades más novedosas de la que se puede disfrutar en este hotel-iglú de Grandvalira es aquella en la recibes un curso para aprender aconstruir tu propio iglú.

Oferta de lo más completa

Con el nuevo servicio de alojamiento, Grandvalira comercializa un paquete que incluye la estancia de una noche en el iglú con cena incluida -consistente en una comida por la noche en el iglú restaurante a base de ‘fondue’ de queso, cena caliente y postre, todo ello acompañado con un vaso de vino caliente-, el desayuno -primero traído a la propia cama por el servicio del hotel con un té caliente y agua y luego el desayuno completo en el restaurante del hotel- en el hotel boutique Grau Roig y una actividad de aventura como es un paseo nocturno guiado con raquetas de nieve, siempre y cuando las condiciones atmosféricas lo permitan. Una cuestión a tener en cuenta, aparte de que no aceptan maletas, es que no se puede pagar con tarjeta de crédito, así que habrá que llevar dinero en efectivo para pagar los consumos extras y ‘souvenirs’.

¿Cuánto cuesta esta experiencia única?

La estancia de dos días en este hotel tan atípico puede costar unos 199 euros aproximadamente en un paquete estándar o alrededor de los 339 euros para el paquete Romántico Suite. Estos tipos de paquetes incluirían la estancia en el hotel para dos personas, la subida en ‘ratrac’ para acceder al hotel -esto es, el traslado desde Grau Roig (Cubil) en vehículo todo terreno para quitar la nieve-, el desayuno previo de té y agua en la propia habitación, el uso del jacuzzi durante 20 minutos, la excursión con raquetas de nieve y finalmente el desayuno completo en el restaurante Tres Estanys en Grau Roig.
Durante la temporada 2011-2012 los precios por persona y noche en el Iglú-Hotel Grandvalira son los siguientes, según la propia página de Andorra:
-Iglú Estándar (adulto): desde 99 euros.
-Iglú Estándar (niño): desde 45 euros.
-Iglú Romántico: desde 166 euros.
-Iglú Romántico Suite: desde 309 euros.

¿Qué os perece?.¿Os animais a vivir esta experiencia única?.



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